Svimmelhet

Svimmelhet – vanlig folkeplage

Svimmelhet er en vanlig helseplage. Det finnes ulike typer svimmelhet og disse har igjen ulike årsaker.

Hos Kiropraktikk og Helse sine behandlere vil vi under samtalen samle nødvendig informasjon om hvordan du opplever svimmelheten før vi gjør undersøkelser for å kunne tilby deg riktig behandling og eller øvelser. Noen ganger må vi henvise til RTG\MR\CT eller annen spesialist for å forstå eventuelle andre årsaker.

Svimmel

De vanligste typene svimmelhet

Krystallsyken eller Benign Paroksysmal posisjons vertigo (BPPV).
Her er det indre ørets labyrint som er rammet. Krystallsyken oppleves ofte av en kortvarig men kraftig spinnende\roterende følelse med eller uten kvalme. Anfallet kommer ofte i forbindelse med at man beveger hodet som for eksempel snu hodet i sengen eller legge seg ned eller reise seg opp.
*for krystallsyken ser vi ofte gode og raske forbedringer.

Svimmelhet på grunn av spenninger i nakken.
Her ser man at informasjon fra ledd og muskel sans (proprioception) ikke samsvarer med informasjon fra synet og ørets balanse organ og dermed oppstår forstyrrelser\ funksjonsfeil i nervesystemet. En grundig funksjonell nevrologisk  undersøkelse vil avdekke dette og vi finner konkrete behandlingstiltak og øvelser for å rette opp i denne typen svimmelhet.
*for denne typen svimmelhet ser vi ofte gode resultater.

Meniers sykdom:
Her varer symptomenes fra flere timer til dager og som oftest med øresus, hørselstap og en følelse av tetthet i øret.

Virus på balansenerven \ Vestibularisnevritt –
Denne typen svimmelhet kommer ofte i forbindelse med en virusinfeksjon og er ikke så påvirket av hodets bevegelse eller posisjon. Våre terapeuter kan henvise deg til fastlege eller ØNH spesialist ved mistanke om dette. Fordelen med rask konsultasjon og undersøkelser er at man kan forkorte symptomene.

Svimmelhet

Andre Årsaker til svimmelhet