Hodepine og migrene

Hodepine

Hodepine er noe mange plages med og det er mange som kommer til oss for behandling av ulike typer hodepine. Det er vanlig å kategorisere ulike typer hodepine basert på symptomer og varighet. De vanligste formene for hodepine vi ser på klinikken er migrene, spenningshodepine og nakkehodepine. Terapeutene ved Kiropraktikk og Helse har god kunnskap og erfaring med diagnostisering og behandling disse plagene.

Hodepine kan være smertefult og plagsom , men er i de eller fleste tilfeller ikke farlig. Man skal alike vel altid ta sterk hodepine på alvor. Dette gjelder særlig hvis det er en ny type hodepine man ikke har opplevd før. Hvis man i tillegg har syptomer som svimmelhet, feber, besvimelse, oppkast, synsforstyrrelse eller lammelser kan dette være tegn på noe mere alvorlig og det er da viktig at man oppsøker legehjelp med en gang.

Spenningshodepine

Spenningshodepine er den vanligste formen for hodepine og utgjør ca 75% av alle hodepinetilfeller. Hodepinen vil typisk oppleves som et press/trykk i hodet med et stramt bånd over pannen og rundt hodet. Noen vil også kjenne på svimmelhet og kvalme ved denne type hodepine , men det er sjeldent med oppkast. Man kan også bli lyssky, men ikke i samme grad som man typisk ser ved migrene. Vi ser at pasienter med spenningshodepine som regel har spenninger i nakke, hals, skuldre, kjeve og/eller øvre rygg. Stive muskler og ledd i disse områdene kan utløse hodpine gjennom referert smerte. Spenningshodepine blir typisk utløst av spykisk stress over tid og ensidig statisk sitting for eksempel foran PC. Kronisk stress

Nakkehodepine / cervikogen hodepine

Nakkehodepine/cervikogen hodepine er en ensidig hodepine der det er tydelig at smertene stammer fra nakken. Man kan også kjenne på stråling mot/rundt øyet samt i tinningen med denne type hodepine. Smertene kan vare i flere dager og blir typisk forverret av enkelte nakkebevegelser. Det er vanlig å ha stramme punkter i nakken som, når de blir presset på, forsterker/reproduserer smertene i hodet.

Migrene

Migrene kan være svært plagsomt for de som har diagnosen. Et anfall kan vare fra 4 – 72 timer og gir typisk sterk pulserende ensidig hodepine med brekninger, svimmelhet og lysskyhet. 10-20% av migrenepasienter opplever aura som et forløp til hodepinen. Aura vil typisk gi synsforstyrrelser som kan minne om lyn eller sølvtråder i synsfeltet, eller at deler av synsfeltet blir uklart og forsvinner innen hodepinen setter inn.

Svimmelhet

Behandling av hodepine

Hos Kiropraktikk og Helse behandler vi ulike typer hodepine både direkte og indirekte. Direkte gjennom å løse opp i spenninger og normalisere funskjon i de stramme områdene og indirekte med hjelp an Network Spinal, SRI, og andre avspenningsteknikker. Som pasient hos oss vil du alltid få et individuellt tilpasset behandlingsopplegg med behandling og øvelser for å få deg bra igjen så raskt som mulig.

Lurer du på om vi kan hjelpe deg med din hodepine? Du kan alltid ta kontakt med oss pr mail eller ringe oss for en uforpliktende prat.

Behandling hode nakke