Ryggsmerte

Etter mange år med ryggsmerter ble hverdagen ny

Hans Jørgen er bilmekaniker og begynte å få plager med ryggen for 10 år siden.

Det begynte med kink og ryggsmerter, og etterhvert låste ryggen seg helt. Han gikk først til en annen kiropraktor, men opplevde ikke en langsiktig effekt.

Han ble anbefalt å prøve Kiropraktikk & Helse, som resulterte i en helt ny hverdag med økt livskvalitet.

Sliter du med vond rygg, stiv rygg, smerter i ryggen, andre ryggplager eller har smerter i kroppen generelt?  Det kan vi gjøre noe med.

Vondt i ryggen?

Korsryggsmerter er et vanlig problem som rammer 4 av 5 av oss på et tidspunkt.

Det er ofte forårsaket av en enkel belastning på muskler, sene eller leddbånd og vanligvis ikke av et alvorlig problem.

Korsryggsmerter kan være akutte, subakutte eller kroniske i varighet.

Med kiropraktisk behandling kan symptomene på korsryggsmerter vise betydelig forbedring i løpet av kort tid.

Hvorfor får man korsryggsmerter?

I de fleste tilfeller kan årsaken til ryggsmerter knyttes til måten bein, muskler og leddbånd i ryggen fungerer sammen på. Ryggsmerter kan komme plutselig eller gradvis, og er noen ganger det direkte resultatet av et fall eller skade. Den kompliserte strukturen i korsryggen gjør at selv små mengder skade på noen del av korsryggen kan forårsake mye smerte og ubehag.

Noen av de vanligste årsakene til stress og belastning på ryggraden inkluderer:

• Dårlig holdning – sitte feil på stoler eller når man kjører bil og stå i dårlig stilling
  • Løfte feil
  • Sove på slitte madrasser
  • Dårlig kondisjon
  • Generelt overdriv – slitne muskler og ikke bruke et gradvis økende arbeids- eller sportsprogram. Å ikke varme opp først eller strekke ut etter trening vil også forårsake muskelsmerter
  • Inaktivitet og feil type bevegelse er vanligvis roten til enkle ryggsmerter.
  • Inaktivitet gjør at musklene blir slappe og svake, slik at de ikke klarer å støtte ryggen ordentlig. Dette gjør ryggen mer sårbar for skader når visse bevegelser legger for stor belastning på det ene området.
  • Kronisk stress
  • man som løfter pakke med vondt i ryggen

Symptomer

Hvis du opplever ryggsmerter, kan tilgang til ekspertråd forhindre kroniske ryggsmerter og ved å gjøre det redusere den negative effekten disse kroniske tilstandene kan ha på ditt arbeid, livsstil og hverdagslige aktiviteter.

Når du lider av ryggsmerter, er nøkkelen til suksess å danne en korrekt diagnose og utvikle en behandlingsplan som er best egnet til å gi lindring. Skulle en diagnose ikke være mulig fra historie og undersøkelse, har Kiropraktikk og Helse etablerte henvisningsprosesser til MR-, CT- og røntgenavdelinger for å gi de diagnostiske evalueringene som kreves for å en eventuell behandling.

Det viktigste symptomet på en korsryggsproblemer er smerter:

• Smertene kan stråle nedover foran, på siden eller bak på benet, eller det kan være begrenset til korsryggen.

• Smertene kan bli verre med aktivitet.

• Noen ganger kan smertene være verre om natten eller ved langvarig statisk stilling.

• Du kan ha smerter, nummenhet eller svakhet i den delen av beinet som får nervetilførselen fra en komprimert nerve.

• Når du har smerter i korsryggen ledsages det vanligvis av stivhet. Ryggraden kan til og med se vridd ut når du ser i et speil. Dette er en naturlig forsvarsmekanisme av kroppen som et resultat av muskelspasmer for å beskytte mot videre spenning.

Kiropraktoren din hos Kiropraktikk og Helse vil undersøke ryggen for å evaluere den nøyaktige strukturen som har blitt skadet. Når dette er etablert, kan en passende behandlingsplan identifiseres.

korsryggsmerter

Diagnose

Korsryggsmerter kan ha flere underliggende årsaker som for eksempel prolaps av skiver, betennelser, infeksjoner, kreft.

En fysisk undersøkelse, sammen med en fullstendig historie om problemet, vil ofte føre til tester som MR, røntgen og CT-skanning til.

Derfra vil kiropraktoren din samarbeide med deg for å finne det beste behandlingsforløpet.

konseltasjon

Kiropraktikk er en foretrukket behandlingsmetode for mange pasienter med korsryggsmerter fordi den er ikke-invasiv og ikke involverer medisiner eller injeksjoner.

Når du har fått diagnosen din, kan du og din kiropraktor samarbeide for å finne den beste måten å behandle tilstanden din og kan hjelpe deg proaktivt å bygge opp din helse og produktivitet.

Vi starter med en konsultasjon og legger en behandlingsplan.